vrijdag 7 augustus 2009

Simpel kervelsoepje

Lekker voor de lunch voor twee personen:

Fruit een uitje en doe er, als ze een beetje bruin zijn, een in blokjes gesneden aardappel bij. Zet die ook even aan, en voeg wat water en een (kippen-)bouillonblokje toe. Laat dit even koken tot de aardappel gaar is en pureer met de staafmixer.
Vul aan met meer water (totaal ongeveer een liter) en roer er wat creme fraiche door.
Knip 3 a 4 takken kervel (in mijn geval roomse kervel) fijn en haal ze even door een hakmachientje. Voeg ze bij de soep, en laat die niet meer koken.
Serveren met grijs geroosterd frans brood (want we komen net uit Frankrijk en hebben nog brood van eergisteren bij ons) en boter.

zondag 10 mei 2009

Gamba's met een salade van muur, melde en aardappelen

Gisteravond voor het eerst uit de tuin gegeten: onkruid! Muur en melde, het staat gratis in de tuin. En het is heerlijk om te eten. Bijvoorbeeld zo:

Voor 2 personen:

500 gram aardappelen

beetje boter

200 gr muur en melde

1 kleine ui

takje dragon

takje peterselie peterselie

gamba’s

2 plakken rauwe ham, ik had nog serrano.

Schil en kook de aardappels. Laat ze uitstomen en snijd ze in blokjes. Verhit ondertussen in een pan de boter. Fruit de gesnipperde ui heel langzaam en voeg dan de blokjes aardappel, de in stukken geknipte (ik gebruik daarvoor een schaar, dat werkt eigenlijk veel beter dan een mes) muur en melde en de kruiden toe. Breng op smaak met zout en peper en laat het nog even op laag vuur stoven. Verhit ondertussen een pan met een beetje olie. Bak de gamba’s tot ze verkleuren en voeg de in stukjes gesneden ham erbij om even mee te bakken.

Schep de aardappelsalade op twee borden, en verdeel de gamba's en ham erover.

Heerlijk hapje!